بوستر پمپ

با توجه به گسترش روز افزون ساخت وسازهای شهری ، افزایش جمعیت شهرها ، محدودیت شبکه آبرسانی و عوامل مختلف کاهش فشار آب از قبیل نشتی و خرابی ، افت ناشی از اتصالات در مسیر جریان و همچنین عدم تناسب این گسترش با امکان تامین فشار آب مصرفی ساختمان ها در تمامی ساعات شبانه روز نیاز به یک سیستم تقویت فشار آب ضروری به نظر می رسد که به کارگیری یک سیستم آبرسانی پیشرفته و بهداشتی (بوستر پمپ) را بیش از پیش لازم می دارد .

 

بوستر پمپ به دستگاهی اطلاق میشود که دویا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر متصل شده باشند تا بتواند دبی و هد مورد نظر را با کمترین انرژی وبالاترین راندمان تامین نمایند وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیر مصرف میباشد از این رو هنگامی که در شبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمیکند و پمپهای بوستر پمپ خاموش میباشند اما به محض اینکه مصرف فشار در شبکه افت میکند برای جبران این افت اولین پمپ شروع بکار میکند اگر این پمپ قادر به تامین فشار نباشد پمپهای دیگر به همین ترتیب وارد مدار میشوند تا فشار را درمحدوده معینی ثابت نگه دارند هنگامی که مصرف کم یامتوقف میشود پمپ نیز به ترتیب از مدار خارج میشوند کلا پمپهای بوستر پمپ با توجه به الگوی مصرف وارد یا خارج میشوند .
قسمتهای اصلی یک بوسترپمپ شامل: الکتروپمپ ها، شاسی اصلی، کلکتور حرکتی، کلکتور مکش، تجهیزات کنترل فشار ، تابلوی کنترل و فرمان.
اصلی ترین قسمت بوستر پمپ ها، تابلوی کنترل و فرمان و تجهیزات کنترل فشار آن است.
بوسترپمپ ها از نظر کنترل فشار آب به دو رده تقسیم شده اند، بوستر پمپ های دور ثابت و بوستر پمپ های دور متغیر.

بوستر پمپ دور ثابت

در این بوستر پمپ ها با استفاده از پرشرسویچ های نصب شده بر روی پوستر امکان فرمان نوبتی پمپ ها بر اساس نیاز موجود در خطوط لوله فراهم می گردد. در این روش با تنظیم هر پمپ بر اساس اختلاف فشار 0.5 بار با پمپ قبلی امکان کنترل دبی و فشار مدار بوستر پمپ در شرایط بهینه وجود دارد

بوستر پمپ دور متغیر

در این بوستر پمپ ها از الکترو پمپ هایی استفاده می شود که هریک از آنها به اینورتر مجهز است . اینورتر دستگاهی است که به وسیله آن می توان فرکانس برق شهر را تغییر داد ؛ در صورتی که این برق به عنوان نیروی محرکه الکترو موتور ها مورد استفاده قرار گیرد می توان دور آنها را متناسب با برق خروجی از اینورتر تغییر داد. این بوستر پمپ ها بصورت كاملا اتوماتیک جهت ثابت نگه داشتن فشار آب مصرفی، متناسب با الگوی مصرف شبكه طراحی می شوند.با شروع مصرف ابتدا یكی از پمپ ها روشن و با تغییر سرعت پمپ اول فشار آب مصرفی ثابت نگه داشته می شود.چنانچه میزان مصرف بیشتر شود پمپ دوم بصورت اتوماتیک روشن شده و به همین ترتیب پمپ های بعدی میتوانند راه اندازی شوند تا فشار مصرفی همیشه ثابت بماند.با كاهش مصرف پمپ ها بصورت اتوماتیک و به ترتیب متناسب با كاهش خاموش می گردند..
کلیه تجهیزات این بوستر پمپ ها مشابه بوستر پمپ های دور ثابت است به جز تابلو کنترل و فرمان و سنسور فشار آن .
در بوستر پمپ های دور متغیر بر خلاف بوستر پمپ های دور ثابت ، روشن و خاموش شدن الکترو پمپ ها کاملا نرم و تغییرات دور آنها به تدریج و با تغییرات مصرف آب صورت می گیرد .

21439-2369051

موارد کاربرد بوستر پمپ

  • سیستم اطفای حریق
  • آبیاری مزارع کشتزارهای بزرگ
  • آب رسانی شهرها و شهرک ها
  • آب رسانی مجتمع های مسکونی
  • آب رسانی ساختمان های مرتفع
  • آب رسانی بیمارستان ها و فرودگاه ها
  • آب رسانی هتل ها و کارخانه ها و مراکز صنعتی
  • استفاده در پروژه های آبیاری قطره ای و باران مصنوعی

armstrong-split-case_b

موارد استفاده از بوسترپمپ:

آبرسانی ساختمان های مختلف مانند برجها بیمارستانها مدارس سالن های تفریحی ورزشی مجتمع های مسکونی و آپارتمانی  و…

تامین سیستم اطفاء حریق

مصارف کشاورزی و آبیاری

تامین آب صنعتی کارخانجات و صنایع

اجزای اصلی مشترک بوسترپمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از:

مجموعه الکتروپمپ ها

بخش مکش

بخش دهش

شاسی اصلی

سایر اجزای اصلی

بوسترپمپ های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت  منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ های حداقل و حداکثر فشار تشكيل مي دهند

در بوسترپمپ های دور متغیر عبارتند از :تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسميتر

تمام قطعات بکار گرفته شده در بوسترپمپ باید از نوع استاندارد بوده و استاندارد های مربوط به آبرسانی و آتش نشانی در بوسترپمپ باید رعایت شود .همچنین تمام قطعات باید با ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بتوانند فشار ایجاد شده توسط پمپ را تحمل نمایند.

انواع بوسترپمپ:

بوسترپمپ ها از نقطه نظر تعداد پمپ به دو دسته تك پمپه و دو یا چند  پمپه طبقه بندی مي گردند.

بوسترپمپ تك پمپ:

بوسترپمپ تك پمپه جهت مصارف آب بهداشتی كم و متوسط در آبرساني و صنعتی کاربرد دارد.این نوع بوسترپمپ کاملا يكپارچه بوده و برای استفاده كافي است كه كلكتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و كلكتور خروجی آن به شبکه مصرف متصل شده و برق مورد نیاز تابلوی کنترل و فرمان آن تامین گردد.

بوسترپمپ های دو یا چند پمپه دور ثابت  به دو دسته  با الكتروپمپ پیشرو و بدون الكتروپمپ پیشرو طبقه بندی مي گردد.

بوسترپمپ با الكتروپمپ پیشرو :

این بوسترپمپ ها از يك الكتروپمپ پیشرو (جاكي پمپ)و يك يا چند الكتروپمپ اصلی تشكيل مي شوند كه در آن ظرفیت الكتروپمپ پیشرو کمتر از الكتروپمپ های اصلی است ولی فشار آن بتا فشار الكتروپمپ های اصلی برابر است.

بوسترپمپ بدون الكتروپمپ پیشرو :

این بوسترپمپ ها از دو یا چند الكتروپمپ اصلی با مشخصات يكسان بدون استفاده از الكتروپمپ پیشرو ساخته مي شوند.

مؤلفه های بوسترپمپ:

بوسترپمپ ها براساس دو مؤلفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار  طراحی مي شوند و نوسانات ساعتی  مصرف آب نیز عامل موثر در تعيين مشخصات آن مي باشد.